Efterårsferie i Stockholm

Vi besøgte Ditte i Stockholm og fik nogle fine dage i flot oktobervejr

I efteråret 2017 var Ditte på studieophold ved Stockholms Univer sitet, så efterårs-ferien blev brugt til at aflægge et besøg. Vi var meget heldige med vejret og fik nogle fine efterårsdage i byen. Ditte havde en fin lejlighed på 9. etage i Bromma, så denne forstad fik vi også set lidt på.

Placeholder Picture

Bromma er et grønt område med masser af træer mellem husene, og kort derfra ligger en sø, Lillsjøn, som er meget smuk og omgivet af park og skov. Jeg gik en tur alene en morgen og nød efterårsfarverne.

Vi fik også set en del i det centrale Stockholm, men denne gang kunne vi mere gå omkring, da vi havde set alle de store seværdigheder tidligere. Gamla Stan er altid et besøg værd, så der kom vi forbi et par gange. Vi tog færgen fra Slussen til Gröna Lund og Djurgården. Her gik vi en tur i fint efterårsvejr i den store park på øen med et flot gartneri midt i.

Södermalm er et af byens h yggeligste kvarterer, og det er også et af de mere "hippe" områder i Stockholm med mange caféer, barer, unikke butikker osv. Vi dryssede rundt i gader, kiggede udsigter og folkeliv et par gange. Vi var også med på en byvandring med en lokal guide, som indgår i en kæde af gratis guidede ture i mange storbyer. Helt gratis er det nu ikke, da det er kutyme at give guiden drikkepenge, hvis man har været tilfreds med turen.

Placeholder Picture

En formiddag travede jeg en tur på Långholmen, en lille ø i Mälaren, hvor der tidligere har været et stort fængsel. Det bruges nu til hostel og hotel, og der boede vi i 2015. Øen er ellers meget grøn og smuk, så en tur i det fine efterårsvejr var tillokkende. Efter rundturen på øen gik jeg langs Södermälarstrand mod Södermalm og Slussen og mødte de andre der. Turen langs Mälaren er fin, og flere steder kan man gå i højden og få de flotteste udsigter ind mod det centrale Stockholm.

Selvom vi kun var i byen fra fredag aften til tirsdag morgen føltes det som en hel ferie, vi havde haft der - alle oplevelserne taget i betragtning. Det var også rigtigt dejligt at besøge Ditte og få lidt mere indtryk af hverdagen i en fremmed by.

Kort over Stockholm med forstæder og centrum

Klik på kortene for at se dem i større udgave